Er zijn van die momenten dat schoonmaak en hygiëne extra belangrijk is.
'de Slimme Schoonmaak' en verzuimpreventie?
Natuurlijk denk je dan direct aan het griepseizoen. Het ziekteverzuim kan in zulke periodes sterk oplopen. In de wintermaanden zijn tijdens griepgolven percentages van 80 - 85 per 1000 werknemers geen uitzondering. Nu gaat het vaak om kortstondig verzuim, maar toch. Bovenop personeelstekorten en hoge werkdruk kun je dit als Mkb'er beter voorkomen dan genezen.
Wat doet 'de Slimme Schoonmaak'?
- In overleg passen wij onze werkwijze aan. We geven meer aandacht aan het reinigen en desinfecteren van deurklinken, toiletruimtes, telefoons, toetsenborden en muizen. Veel ziekteverwekkers verspreiden zich namelijk via handcontact.
- We geven advies over en leveren handhygiëne producten en helpen je om je personeel te motiveren ze te gebruiken.
- We kunnen ook vaker een specifieke hygiëne-ronde komen doen of een van jouw personeelsleden aanleren om dit dagelijks te doen.

Hygiëne in de toiletruimte
Om met een schoon en veilig gevoel naar het toilet te kunnen gaan, is er meer nodig dan wekelijkse schoonmaak.
Kalk, urinesteen, spatten en dergelijke maken het er niet schoner op. Het zijn hechtingsbodems voor ziekteverwekkers. Om dat allemaal goed te verwijderen en daarna te voorkomen is continu aandacht nodig.
- Op tijd vervangen van toiletborstels.
- FIFO van de voorraad toiletpapier in de toiletruimte.
- Adviseren over het gebruik van hygiëne producten in de toiletruimten.
- In onderling overleg zorgen wij voor dieptereiniging van de toiletruimten.
Hygiëne in de kantine
Juist hier moet het schoon zijn. Horecabedrijven zijn verplicht een HACCP protocol te hebben. Op kantoor is dat natuurlijk niet het geval. Maar bedorven eten, etensresten en dergelijke leveren wel een serieus gevaar van voedselvergiftiging op.
De koelkast en vriezer.
Wij controleren wekelijks de inhoud op datum en versheid. Vergeten lunchartikelen, afhaalchinees van het overwerk, open pakken melk, die verjaardagstaart van eergisteren. In overleg gooien we voedsel over de uiterste houdbaarheidsdatum weg. We reinigen de binnen en buitenkant en houden de deurrubbers schoon.


De vaatwasser.
Gestaag vult de vaatwasser zich vuile borden, gebruikte kopjes, botermessen, vieze glazen, enzovoort. Dan ineens merkt iemand dat er geen schone mokken meer in de kast staan. Dus vlug een machientje draaien. Liefst het korte programma.
Hygiënisch gezien, zijn er betere opties.
- Hoe lang staat de vuile vaat in de machine en krijgen bacteriën de kans zich te vermenigvuldigen?
- Hoe lang staat de schone vaat in de machine te wachten om weer in de kast gezet te worden?
- Wie maakt de vaatwasser van binnen en buiten schoon?
Wij zijn er natuurlijk niet iedere dag, maar treffen we een vaatwasser vol vuile vaat, dan zetten wij die machine direct bij aanvang van ons werk aan zodat we aan het eind van ons werk de schone vaat in de kast kunnen zetten.
De koffie automaat.
Het kloppend hart van je bedrijf. Neem even een lekker vers bakje koffie.
Door de combinatie van vocht en poeder (melk, instant koffie) koekt er in een paar dagen nogal wat aan binnen in dit apparaat. Nu hebben veel koffie automaten een reinigingsprogramma, maar dat is niet afdoende.
Eens per week heeft het belangrijkste apparaat van je bedrijf persoonlijke aandacht nodig. Daar komen wij in beeld. We weten hoe je een koffie automaat hygiënisch schoonmaakt. Tegelijkertijd vullen we de ingrediënten aan, signaleren we eventuele storingen en checken de voorraad koffie, melkpoeder, suiker en dergelijke.
Het koffiebedrijf waarmee je een contract hebt, vult de voorraden geregeld aan. Maar het is logisch dat je zelf ook een vinger aan de pols wilt houden. Daar helpen we je bij.

Waterdispensers, bestek laden, tosti-ijzer, air fryer en magnetron zijn ook van die items die snel vervuilen en dus wekelijks onze aandacht krijgen.

Hygiëne op kantoor
Vloerbedekking en bekleding van bureaustoelen.
Voor je het aanschaft denk je goed na. Er liggen wekenlang diverse vloerbedekkingsstalen in het rond. Je laat meerdere stoelen komen om proef te zitten. Iedereen praat mee over te keuze.
Dan ligt je nieuwe vloerbedekking er en staan de nieuwe bureaustoelen erop. Functioneel maar ook warm, mooi en behaaglijk. Je leeft in je kantoor.
Na verloop van tijd komen er vlekken. Eten, drinken, snoepen, dat doen we allemaal. Ondanks een goede inloopmat bij de entree, loop je toch nog vuil in je vloerbedekking. Ook dat is onvermijdelijk.
Kijk maar eens op de pagina 'Vloerbedekking en meubelbekleding reinigen' wat wij voor je kunnen doen.
Als er een schoonloopmat of droogloopmat in je hal ligt, wordt veel vuil direct aan de deur opgevangen. Hoe langer de mat, hoe meer vuil hij vangt. Het vuil zakt diep tussen de vezels van de mat. Daardoor draag je minder vuil mee naar binnen in je gebouw.
Dat zorgt voor besparing op de schoonmaakkosten.
Maar een inloopmat raakt verzadigd en doet zijn werk dan minder goed. Het vuil krijg je er niet allemaal uit met een stofzuiger.
Wij komen je inloopmat ter plaatse reinigen. Na onze behandeling vangt de mat weer lekker veel vuil op. Maak een afspraak of lees meer.


Legionella
Ook op kantoor ligt het gevaar van een legionella besmetting op de loer.
Wist je dat de legionellabacterie zich in leidingwater boven de 25 graden Celsius enorm kan vermeerderen? Stilstaand water met een temperatuur tussen 25 en 60 graden moet dus voorkomen worden. Maar 25 graden is water al snel. In de zomer, tijdens een hittegolf. Of als de waterleiding in de buurt van verwarmingsbuizen loopt.
Gelukkig spoel je zonder erbij na te denken geregeld je waterleidingen door. Toilet doorspoelen, handen wassen, glas water tappen in de kantine. Maar heb je een nooddouche in je bedrijf? Of een spoelbak in het magazijn? Hoe vaak gebruik je die? Misschien bijna nooit, toch? De waterleiding naar zo'n tappunt toe, wordt een 'dode leiding' genoemd. En daar zit het gevaar.
Wij zijn geen legionella deskundigen, maar we spoelen wekelijks alle leidingen door. Gewoon een minuut het water in de nooddouche of spoelbak laten doorstromen is al genoeg.
Meer weten over wat 'de Slimme Schoonmaak' voor jouw zaak kan betekenen?
Wij leggen het je graag persoonlijk uit in een kennismakingsgesprek.
Neem gerust contact met ons op.