Algemene voorwaarden

 

Algemene voorwaarden van HandjeHulp.Gulikers (Kamer van Koophandel: 50918540) gevestigd te Helmond 

 

De algemene voorwaarden bestaan uit 3 onderdelen (hieronder aangegeven met rode kopjes):

Set A: van toepassing op algemene schoonmaak voor zakelijke opdrachtgevers.

Set B: van toepassing op reiniging van vloerbedekking en meubelbekleding van zakelijke en particuliere opdrachtgevers.

Privacy Policy (AVG-wet) geldend voor beide bedrijfssegmenten.

 

Set A: van toepassing op algemene schoonmaak voor zakelijke opdrachtgevers:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

a. Werkzaamheden: schoonmaakwerkzaamheden en/of andere bedrijfsdiensten.

b. Partijen:

1. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon, ten behoeve van wie op basis van deze voorwaarden werkzaamheden worden verricht.

2. Opdrachtnemer: Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers gevestigd te Helmond

c. Omschrijving werkzaamheden: zie offerte of overeenkomst van opdracht, met vermelding van plaats, tijdstip en frequentie van de werkzaamheden.

 

Artikel 2 Offerte en overeenkomst

  1. Alle offertes worden in tweevoud toegezonden en zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is vermeld.

  2. Door een exemplaar van de offerte ondertekend aan de aannemer te retourneren, geeft de opdrachtgever aan akkoord te zijn met alle voorstellen en algemene voorwaarden van de aannemer.

  3. Toezending van ondertekende offertes, verplicht de aannemer niet tot acceptatie van een order. Acceptatie wordt door de aannemer zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen 14 dagen aan de opdrachtgever ter kennis gebracht.

  4. Elke offerte zal herroepen worden als blijkt dat het vorige schoonmaakbedrijf (verliezende partij) van de opdrachtgever, de aannemer verplicht zich te houden aan art. 38 van de schoonmaak CAO (overnemen van personeel in loondienst dat langer dan 1,5 jaar werkzaam is op betreffend project).

  5. Na acceptatie door de aannemer dient de ondertekende offerte als overeenkomst van opdracht voor beide partijen.

  6. De overeenkomst van opdracht is voor beide partijen bindend en geldt voor onbepaalde tijd op grond van wederzijdse tevredenheid.

 

Artikel 3 Wijziging van de overeenkomst

  1. Bij eenmalige werkzaamheden worden mondelinge afspraken gemaakt tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer.

  2. Bij blijvende wijzigingen werkzaamheden en / of overeenkomst stellen opdrachtnemer en de opdrachtgever in onderling overleg een nieuwe schriftelijke overeenkomst van opdracht op.

 

Artikel 4 Onderaanneming

Alle werkzaamheden zullen in principe door Paul en / of Anny Gulikers persoonlijk verricht worden. Indien anders gebeurt dit alleen na informatie aan en toestemming van opdrachtgever.

 

Artikel 5 Uitvoering van de overeenkomst

De opdrachtnemer accepteert de opdracht en aanvaardt daarmee de volle verantwoordelijkheid voor het op juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden. De opdrachtnemer deelt zijn werkzaamheden zelfstandig in. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de opdracht nodig is, afstemming met de opdrachtgever plaats in geval van samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt de opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij de opdrachtgever. De opdrachtgever verstrekt de opdrachtnemer alle bevoegdheid en informatie benodigd voor een goede uitvoering van de opdracht. De opdrachtnemer is bij het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden geheel zelfstandig. De opdrachtnemer verricht de overeengekomen werkzaamheden naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van de opdrachtgever. De opdrachtgever kan wel aanwijzingen en instructies geven omtrent het resultaat van de opdracht.

De opdrachtgever verklaart zich er uitdrukkelijk mee akkoord dat de opdrachtnemer ook ten behoeve van andere opdrachtgevers werkzaamheden verricht.

 

Artikel 6 Ontevredenheid en klachten

a. Indien de opdrachtgever ontevreden is over de kwaliteit van de werkzaamheden binnen het overeengekomen werkzaamheden, zal hij de opdrachtnemer onverwijld in kennis stellen van de klachten.

b. Bedoelde klacht bevat:

  • een nauwkeurige omschrijving van tijdstip, ruimte, aard en ernst van de geconstateerde afwijking;
  • een redelijke termijn waarbinnen de aannemer de geconstateerde afwijking dient te herstellen.

Bij blijvende ontevredenheid kan de opdrachtgever de opdrachtnemer schriftelijk in kennis stellen van de onmiddellijke ontbinding van de overeenkomst.

 

Artikel 7 Hulpmiddelen

a. Alle kosten van de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde hulp- en reinigingsmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen en opdrachtnemer is vrij in zijn keuze van hulp- en reinigingsmiddelen, tenzij anders is overeengekomen.

b. In afwijking van het hierboven onder lid a. bepaalde:

1. De opdrachtgever zal het voor de uitvoering van overeengekomen werkzaamheden benodigde water, elektriciteit en gas kosteloos ter beschikking stellen.

2. Bij eenmalige werkzaamheden worden mondelinge afspraken gemaakt tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer over de declaratie van eventuele huurkosten van materiaal en machines.

c. In overleg tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer zullen indien nodig (afsluitbare) ruimten, zoals werkkasten en dergelijke, voor materiaalopslag, voor gebruik door de opdrachtnemer, kosteloos ter beschikking worden gesteld. De opdrachtgever is gehouden om op verzoek van de opdrachtnemer eraan mee te werken, dat de opdrachtnemer bedoelde goederen terug kan nemen.

d. Opdrachtgever voorziet kosteloos in een container (en periodieke afvoer ervan) waarin de opdrachtnemer het afval van elke schoonmaakbeurt kan deponeren, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

 

Artikel 8 Prijs

a. De prijs is gebaseerd op de wensen van de opdrachtgever en op de bij de opname van de werkzaamheden aanwezige of opgegeven of aangenomen oppervlakte en bezetting, aankleding, inventaris, gebruik en bestemming van het object.

b. Indien in de in lid a. van dit artikel genoemde omstandigheden wijzigingen optreden die naar het oordeel van de opdrachtnemer prijsaanpassingen noodzakelijk maken, zal prijsaanpassing in overleg met de opdrachtgever en met inachtneming van artikel 3 lid b. geschieden.

c. De opdrachtnemer zal de prijs jaarlijks indexeren, rekening houdende met de gangbare prijsverhogingen voor de schoonmaakbranche aangegeven door het CBS. Hiervan wordt de opdrachtgever van tevoren in kennis gesteld.

 

Artikel 9 Betaling

a. De opdrachtnemer factureert uitsluitend daadwerkelijk verrichte werkzaamheden en / of geleverde artikelen. 

b. Facturering zal voor vaste klanten plaatsvinden in de vierde week van of de kalendermaand. Eenmalige projecten factureert opdrachtnemer direct na voltooiing van de werkzaamheden. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij op de factuur anders vermeld staat.

c. De opdrachtnemer is bevoegd de werkzaamheden op te schorten indien de opdrachtgever ondanks sommatie weigert te voldoen aan de betalingsverplichtingen.

d. Wanneer de opdrachtnemer goederen aan de opdrachtgever verkoopt, zoals schoonmaakmiddelen en sanitaire benodigdheden, worden deze artikelen na betaling door opdrachtgever zijn eigendom.

e. Het is de opdrachtgever niet toegestaan om zijn (vermeende) vorderingen op de opdrachtnemer te verrekenen.

 

Artikel 10 Aansprakelijkheid voor schade

a. De opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het gebouw, de inventaris, personen of eigendommen van personeel van de opdrachtgever, wanneer die schade het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming c.q. nalatigheid van de opdrachtnemer bij de uitoefening van de overeengekomen werkzaamheden. Die aansprakelijkheid kan niet meer belopen dan een maximumbedrag ad € 2.500.000 per gebeurtenis. Boven € 2.500.000 is de opdrachtnemer niet aansprakelijk.

b. De schade, zoals bedoeld in lid a. waarvoor de opdrachtnemer tot aan het genoemde maximum aansprakelijk is, blijft beperkt tot de directe materiële schade en letselschade. De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor vermogensschade en gevolgschade. Bij verlies van sleutels worden uitsluitend de kosten voor het vervangen van sleutels vergoed.

c. De opdrachtnemer heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) afgesloten met het oog op de in voorgaande leden bedoelde aansprakelijkheid.

d. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor aanspraken van derden wegens of ten gevolge van de uitvoering van deze overeenkomst geleden schade.

e. De opdrachtgever is verplicht om een schade binnen 14 dagen na het schadevoorval te melden.

 

Artikel 11 Geheimhouding

De opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding van alle bedrijfsgevoelige, vertrouwelijke informatie die hij in het kader van hun overeenkomst of uit andere bron heeft verkregen. Tenzij er een gerechtelijk bevel is uitgevaardigd om gegevens te verstrekken.

 

Set B: van toepassing op reiniging van vloerbedekking en meubelbekleding van zakelijke en particuliere opdrachtgevers:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

a. Werkzaamheden: vloerbedekking, meubelbekleding en dergelijke stoffen reinigen bij bedrijven en particulieren.

b. Partijen:

1. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon, ten behoeve van wie op basis van deze voorwaarden werkzaamheden worden verricht.

2. Aannemer: Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers gevestigd te Helmond

 

Artikel 2 Prijs

a. Alle op de website van de aannemer vermelde prijzen zijn vanaf-prijzen, niemand kan aan deze richtprijzen enige juridische rechten ontlenen.

b. De (aspirant) opdrachtgever stelt foto’s van het te reinigen object, waarop de verontreiniging duidelijk te zien is, ter beschikking aan de aannemer. Als hij weet van welk materiaal het object gemaakt is en welk soort vlek er in zit, zal hij dat ook vermelden. Bij zware vervuiling kan de aannemer een andere definitieve prijs hanteren dan op de website vermeld is.

c. De definitieve prijs (exclusief BTW voor zakelijke opdrachtgevers en inclusief BTW voor particuliere opdrachtgevers) voor de werkzaamheden wordt bepaald in een door de aannemer verstrekte offerte of overeengekomen schriftelijke prijsafspraak.

 

Artikel 3 Offerte, schriftelijke prijsafspraak en overeenkomst

  1. In het kader van een te maken overeenkomst voor werkzaamheden kan de aannemer aanbieden om op locatie een gratis en vrijblijvende proef van de werkzaamheden op te komen zetten. Een door de aannemer en (aspirant) opdrachtgever afgesproken deel van het object zal daarbij op verantwoording van de opdrachtgever gereinigd worden. Indien de opdrachtgever niet tevreden is over het resultaat en / of later niet ingaat op een offerte en dus afziet van verdere reiniging door de aannemer, accepteert de opdrachtgever dat een deel van het object gereinigd is en een deel vervuild blijft.

  2. Alle offertes (omschrijving van de te verrichten werkzaamheden, aanwijzingen voor de opdrachtgever en aangeboden prijs) worden in tweevoud toegezonden en zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is vermeld.

  3. Alle offertes hebben een geldigheidsduur van 1 maand na dagtekening, tenzij anders vermeld in de offerte.

  4. Door een exemplaar van de offerte ondertekend aan de aannemer te retourneren, geeft de opdrachtgever aan akkoord te zijn met alle voorstellen en alle in dit document genoemde voorwaarden van de aannemer.

  5. Toezending van ondertekende offertes, verplicht de aannemer niet tot acceptatie van een order. Acceptatie wordt door de aannemer zo spoedig mogelijk, maar in elk geval binnen 14 dagen schriftelijk aan de opdrachtgever ter kennis gebracht.

  6. Na acceptatie door de aannemer dient de ondertekende offerte als overeenkomst voor beide partijen.

  7. Als een particuliere opdrachtgever geïnteresseerd is in de diensten van de aannemer, zullen beiden schriftelijk en / of mondeling afspraken maken over de te verrichten werkzaamheden en daar tegenoverstaande prijs. Na akkoord van beide partijen, stuurt de aannemer een overzicht van de gemaakte afspraken ter kennisname aan de opdrachtgever.

 

Artikel 4 Uitvoering van de werkzaamheden

a. De aannemer verricht de werkzaamheden op locatie bij de opdrachtgever op een van tevoren overeengekomen tijdstip.

b. De aannemer verplaatst geen meubilair of dergelijke tenzij in de offerte anders is afgesproken. Alle bereikbare delen van het te reinigen object zullen door de aannemer worden gereinigd.

c. Alle directe kosten van de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde hulp- en reinigingsmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen, tenzij anders vermeld in de offerte. De aannemer is vrij in zijn keuze van hulp- en reinigingsmiddelen.

d. In afwijking van het hierboven onder lid b. bepaalde:

1. De opdrachtgever zal het voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigde water, elektriciteit en gas kosteloos ter beschikking stellen.

2. Eventuele in de offerte vermelde reis- en parkeerkosten komen voor rekening van de opdrachtgever.

e. De opdrachtgever volgt alle aanwijzingen van de aannemer op die nodig zijn voor het behalen van een goed resultaat. De aannemer is niet aansprakelijk voor nalatigheid van de opdrachtgever in deze. Eventuele schade of tegenvallende resultaten van de reiniging ten gevolge van nalatigheid door opdrachtgever zijn dus zijn verantwoordelijkheid en voor eigen rekening.

f. Voor, tijdens en na het verrichten van de werkzaamheden is de aannemer na overleg met de opdrachtgever gerechtigd om foto’s te maken van de objecten die gereinigd worden of zijn. De aannemer zal zorgen dat deze foto’s voldoen aan de AVG-wetgeving. Indien de opdrachtgever het wenst, versterkt de aannemer een kopie van deze foto’s. Met goedvinden van de opdrachtgever mag de aannemer deze foto’s gebruiken voor marketingdoeleinden.

g. Direct na het verrichten van de werkzaamheden controleren de aannemer en de opdrachtgever samen het gereinigde object.

 

Artikel 5 Betaling

a. Facturering voor zakelijke opdrachtgevers zal plaatsvinden na voltooiing van de werkzaamheden. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum tenzij op de factuur anders vermeld staat.

b. Betaling door particuliere opdrachtgevers zal direct naar uitvoering van de werkzaamheden en gezamenlijke controle van het resultaat ter plekke via een elektronisch betalingsverzoek plaatsvinden. De aannemer stelt binnen 5 werkdagen digitaal een kopiefactuur ter beschikking.

c. Bij niet-tijdige betaling door de opdrachtgever is de aannemer gerechtigd om wettelijke rente en incassokosten in rekening te brengen.

d. Het is de opdrachtgever niet toegestaan om zijn (vermeende) vorderingen op de aannemer te verrekenen.

 

Artikel 6 Ontevredenheid en klachten

a. We willen beschadiging of verbleking van de stof voorkomen, daarom zijn sommige vlekken misschien niet volledig te verwijderen. Bestaande beschadigingen, verkleuringen en slijtageplekken in vloerbedekking en meubelbekleding kunnen wij niet herstellen. De aannemer is niet verantwoordelijk voor vervuiling die is opgetreden na reiniging van het object. Over bovengenoemde zaken is het voor de opdrachtgever niet mogelijk om een terechte klacht te uiten.

b. Direct na het verrichten van de werkzaamheden controleren de aannemer en de opdrachtgever samen het gereinigde object. Dit is het moment voor de opdrachtgever om vragen en / of klachten mondeling te uiten. Samen zullen zij de vragen en / of klachten bespreken. Indien technisch mogelijk (zie lid a.) zal de aannemer proberen verbeteringen aan te brengen indien opdrachtgever dat wenst.

c. Indien de opdrachtgever na het opdrogen van het gereinigde object ontevreden is over de kwaliteit van de werkzaamheden, zal hij de aannemer binnen 2 dagen in kennis stellen van de klacht. De aannemer zal zo snel mogelijk op de klacht reageren om zich te vergewissen of de klacht gegrond is. Bij een gegronde klacht overleggen beide partijen over een redelijke passende oplossing. Welke klacht maar ook geeft de opdrachtgever nooit het recht om de betaling van de werkzaamheden op te schorten, te storneren of terug te boeken.

d. Bedoelde klacht bevat een nauwkeurige omschrijving van de klacht en foto’s van de vlek waarover de klacht gaat.

 

Artikel 7 Aansprakelijkheid voor schade

a. De aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het gebouw, de inventaris, personen of eigendommen van personeel van de opdrachtgever, wanneer die schade het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming c.q. nalatigheid van de aannemer bij de uitoefening van de overeengekomen werkzaamheden. Die aansprakelijkheid kan niet meer belopen dan een maximumbedrag ad € 2.500.000 per gebeurtenis. Boven € 2.500.000 is de aannemer niet aansprakelijk.

b. De schade, zoals bedoeld in lid a. waarvoor de aannemer tot aan het genoemde maximum aansprakelijk is, blijft beperkt tot de directe materiële schade en letselschade. De aannemer is nimmer aansprakelijk voor vermogensschade en gevolgschade. Bij verlies van sleutels worden uitsluitend de kosten voor het vervangen van sleutels vergoed.

c. De aannemer heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) afgesloten met het oog op de in voorgaande leden bedoelde aansprakelijkheid.

d. De opdrachtgever vrijwaart de aannemer voor aanspraken van derden wegens of ten gevolge van de uitvoering van deze overeenkomst geleden schade.

e. De opdrachtgever is verplicht om een schade binnen 14 dagen na het schadevoorval te melden.

 

Artikel 8 Geheimhouding

De aannemer is verplicht tot geheimhouding van alle bedrijfsgevoelige, vertrouwelijke informatie die hij in het kader van hun overeenkomst of uit andere bron heeft verkregen. Tenzij er een gerechtelijk bevel is uitgevaardigd om gegevens te verstrekken.

 

Privacy Policy (AVG-wet)

1. Gegevens die door de klant verstrekt worden aan Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers

Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers kan de gegevens die door de klant worden verstrekt voor de volgende doeleinden gebruiken:

a. Het uitvoeren van schoonmaak werkzaamheden. Hiervoor heeft Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers NAW-gegevens nodig van de klant en naam, telefoonnummer en (zakelijk) e-mailadres van een contactpersoon van de klant.

b. Het sturen van één of meerdere mails die betrekking hebben op vragen van de klant en / of het sturen van facturen betreffende verrichte werkzaamheden. Hiervoor heeft Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers NAW-gegevens nodig van de klant en naam, telefoonnummer en (zakelijk) e-mailadres van een contactpersoon van de klant.

2. Opslag gegevens

Gegevens die door de klant worden verstrekt zoals beschreven onder punt 1, worden opgeslagen op een beveiligde computer van Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers. Als back-up wordt een externe harde schijf gebruikt. De administratie van Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers wordt 8 jaar bewaard voor eventuele controle door de Belastingdienst. Overige gegevens worden bewaard zo lang als noodzakelijk voor het doeleinde.

3. Gegevens verstrekken aan derden

Gegevens die door de klant aan Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers zijn verstrekt zullen nooit aan derden worden doorgegeven.

Er zijn echter twee uitzonderingen op deze regel:

a. Wanneer er een gerechtelijk bevel is uitgevaardigd om gegevens te verstrekken.

b. Facturen met daarop NAW-gegevens van de klant worden voor administratie jaarlijks verstrekt aan de externe boekhouder van Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers. De administratie wordt 8 jaar bewaard voor eventuele controle door de Belastingdienst.

4. Aanpassing van klantgegevens

De klant heeft te allen tijde de mogelijkheid om de verstrekte gegevens in te zien, te wijzigen of te laten verwijderen. Neem hiervoor alstublieft contact met ons op.

5. Overige zakenrelaties

Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers verricht ook werkzaamheden voor andere schoonmaakbedrijven. Ook voor hen geldt deze Privacy Policy. Bedrijven die diensten verlenen aan Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers vallen ook onder deze Privacy Policy.

6. Vragen / klachten

Als u vragen of een klacht heeft over de manier waarop Schoonmaakbedrijf HandjeHulp.Gulikers uw gegevens verwerkt, kunt u een e-mail naar ons sturen. Daarnaast kunt u als u klachten heeft ook altijd contact opnemen met de bevoegde nationale toezichthouder op het gebied van privacybescherming. In Nederland is dit de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Overzicht benodigde gegevens:

Dienstverlening, klantenbeheer en financiële administratie

Doeleinde: Verrichten van schoonmaakwerkzaamheden / levering goederen

Gegevens: NAW gegevens, telefoonnummer en naam contactpersoon, afspraken over de te verrichten werkzaamheden

Grondslag: Uitvoering overeenkomst

Bewaartermijn: Zo lang als noodzakelijk voor dit doeleinde

 

Doeleinde: Facturering

Gegevens: NAW-gegevens, e-mailadres, naam contactpersoon, beschrijving verrichte werkzaamheden en geleverde goederen

Grondslag: Uitvoering van de overeenkomst

Bewaartermijn: Zo lang als noodzakelijk voor dit doeleinde

 

Doeleinde: Financiële administratie

Gegevens: NAW-gegevens, factuurgegevens

Grondslag: Wettelijke verplichting

Bewaartermijn: Zo lang als noodzakelijk voor dit doeleinde

Delen van gegevens: externe boekhouder

 

Contacten met andere zakenrelaties

Doeleinde: Verrichten schoonmaakwerkzaamheden in onderaanneming (of door onderaannemer)

Gegevens: Gegevens: NAW gegevens opdrachtgever of onderaannemer, telefoonnummer en naam contactpersoon, afspraken over de te verrichten werkzaamheden en plaats van werkzaamheden, e-mail adres, BTW-nummer opdrachtgever, KvK-nummer onderaannemer

Grondslag: Uitvoering overeenkomst, wettelijke verplichting

Bewaartermijn: Zo lang als noodzakelijk voor dit doeleinde

 

Doeleinde: Inkoop en ontvangen dienstverlening van zakenrelaties

Gegevens: NAW gegevens, telefoonnummer en naam contactpersoon, e-mail adres, IBAN

Grondslag: Uitvoering overeenkomst

Bewaartermijn: Zo lang als noodzakelijk voor dit doeleinde